To modeller for merkevarestrategi som bør være på plass ferdig løst før arbeidet med utformingen av reklame begynner. Den øverste modellen viser sammenhengen i analysefasen – egenart, målgruppe og kategori. I tillegg viser den at vi tar med oss 12 punkter for innovasjon og ord og begreper for SEO. Alt samles opp i merkevarens Brand Book. Den nederste modellen viser hvordan man beveger seg fra et omdømme til et posisjonerende omdømme – via et unikt, selgende løfte – en sterk USP. Reklamebyråer har som ofte egne modeller for lignende prosesser, men som regel ikke like omfattende som prosessene i USP INNOVATION.

To av våre modeller som brukes i prosessene rundt merkevarestrategi. Begge modellene bør være ferdig løst før arbeidet med reklame begynner.

Reklame: En god strategi bør være på plass før du starter arbeidet med reklameaktiviteter.

Reklame er kun ett av virkemidlene for å drive effektiv merkevarebygging. Og det er et kostbart virkemiddel. Derfor er det fornuftig å arbeide ut den totale merkevarestrategien før du går til et reklamebyrå.

Merkevarestrategien er utgangspunktet for merkevarebyggingen. Når strategien er på plass, får det konsekvenser for alle kanaler du benytter – enten de er egne, kjøpte, eller fortjente. I tillegg vil en strategiprosess kunne lande ut i en kreativ brief til reklamebyrået. Da kan reklamebyrået arbeide mer effektivt, og mer målrettet med reklameaktivitetene.

Utvikler du reklame uten en god strategi i bunnen, vil du kaste bort budsjettene dine. I tillegg vil du sannsynligvis over tid forvirre kundene dine i forhold til hva kjernen i merkevaren din er.

Når du skal utvikle en sterk merkevare, trenger du et sterkt merkeløfte. Det er selve grunnlaget for å gi deg det posisjonerende omdømmet en sterk merkevare faktisk er. Det er det våre prosesser lander ut i – et sterkt løfte å bygge merkevaren på. I tillegg tar prosessen både utgangspunkt i, og med seg, 12 punkter for innovasjon gjennom hele prosessen. I tillegg til hvilke ord og begreper merkevaren din bør eie for senere å gjøre en god jobb på eksempelvis søkemotorer.

Så, før du starter med reklame, eller et reklamebyrå – ta kontakt for en strategiprat, så vil reklamen virker bedre.

TA KONTAKT FOR EN STRATEGIPRAT HER