To modeller for merkevarestrategi som bør være på plass ferdig løst før arbeidet med reklame starter opp.
FAKTA
USP INNOVATION handler om sterke, effektive og inkluderende prosesser for å utarbeide gode strategier - på mange nivåer.
Sterke strategiprosesser er sterke fordi de fokuserer på å velge bort noe, og å konsentrere seg om det som gir best effekt mot målgruppen.
Utgangspunktet for prosessene er læren om
USP - Unique Selling Proposition.
Det tradisjonelle USP-tankesettet er så "parret" med nyere tenkning rundt innovasjon og LEAN. I praksis gir det oss en LEAN Marketing-prosess. Det innebærer gode og inkluderende prosesser som gir bedre effekt med mindre ressursbruk.
Prosessene benyttes på flere nivåer:
1. Omdømmenivå
2. Produktgrupper
3. Produkt/tjenester
4. Internt - også på avdelingsnivå
Strategiprosessene tar utgangspunkt i:
* Hva som virkelig betyr noe for målgruppen
* Kultur og verdisett
* Differensiering og posisjonering
Sterke strategiprosesser er både samlende og tydeliggjørende - for hele organisasjonen.