USP omdømmestrategi – selve grunnfjellet.
En USP omdømmestrategi er selve grunnfjellet – enten vi snakker om en organisasjon, et produkt, eller en tjeneste. Den legger føringer for alle andre strategier i bedriften. For oss handler den om å bringe bedriften fra et omdømme til et «POSISJONERENDE OMDØMME». Vi fasiliterer prosessen, og sørger for at den blir godt forankret i hele organisasjonen. Vår arbeidsmetodikk er utarbeidet for at hele organisasjonen skal kunne forstå, og om ønskelig, delta.
En USP Omdømmestrategi går ut på å finne et unikt, selgende løfte som ligger som en paraply over hele organisasjonen. For produkter og tjenester blir det i praksis en merkevarestrategi. Dette unike løftet blir i praksis ledestjernen for alle som arbeider i bedriften. Det blir forpliktende, og setter krav til hver enkelt person, og hver enkelt avdeling. Det innebærer også at det er mulig å definere forventninger – både internt og eksternt. En USP Omdømmestrategi handler derfor like mye om å få organisasjonen til å samle seg om felles mål.
Prosessen fasiliteres på følgende måte:
- Formøte og etablering av en prosjektgruppe
- Vi blir enige om deltagere
- Ambisjoner/tidsbruk
- Arbeidsoppgaver for de forskjellige
- Eventuelle eksterne ressurser
- Workshop fordelt over 1-4 dager, avhengig av omfang
- Analyse og spesifisering av egenart/kultur
- Kategori-, konkurrentanalyse
- Målgruppedefinisjon/ analyse
- SWOT
- Mulige innovasjonsområder
- Korrigeringer/beslutninger av målgruppe/kategori
- Etablering av bærende løfte for omdømmebyggingen
- Framdrift, sortering av tiltaksplaner for organisasjonen
- Plan for forankring.
- Oppsummering i prosjektgruppen
- Prosjektgruppen gjennomfører også mellommøter i prosessen
En viktig faktor gjennom hele prosessen er å sørge for forankring internt hos nøkkelpersoner og eventuelt hele organisasjonen. KONTAKTINFO