Merkevarestrategi og merkevarebygging: Modellen viser tre forskjellige firkanter vi går igjennom i merkevareprosessen: Den første er lys blå og heter «Analyse». Den neste er Orange og viser «Beslutning», og den tredje er burgunder og viser «Bruk». Over de tre ligger det en lang, mørk blå boks som sier «Ti punkter for innovasjon». Under de tre ligger det en tilsvarende lan, blå boks som sier «Ord SEO for alle kanaler». Begge de to har en pil som starter fra «Analyseboksen» og slutter i «Bruk-boksen». Dette er gjort for å vise hvordan de to lange boksene blir tatt med gjennom hele prosessen for merkevarestrategien, og at de er viktige for hele prosessen.
FAKTA
USP INNOVATION handler om sterke, effektive og inkluderende prosesser for å utarbeide gode strategier - på mange nivåer.
Sterke strategiprosesser er sterke fordi de fokuserer på å velge bort noe, og å konsentrere seg om det som gir best effekt mot målgruppen.
Utgangspunktet for prosessene er læren om
USP - Unique Selling Proposition.
Det tradisjonelle USP-tankesettet er så "parret" med nyere tenkning rundt innovasjon og LEAN. I praksis gir det oss en LEAN Marketing-prosess. Det innebærer gode og inkluderende prosesser som gir bedre effekt med mindre ressursbruk.
Prosessene benyttes på flere nivåer:
1. Omdømmenivå
2. Produktgrupper
3. Produkt/tjenester
4. Internt - også på avdelingsnivå
Strategiprosessene tar utgangspunkt i:
* Hva som virkelig betyr noe for målgruppen
* Kultur og verdisett
* Differensiering og posisjonering
Sterke strategiprosesser er både samlende og tydeliggjørende - for hele organisasjonen.